Berättelser som ingång till källmaterialet

På webben ökar förädlingen och paketeringen av informationsinnehållet allt mer. Man använder sig av storytelling och multimedial paketering av informationen för att göra informationen mer intressant och sätta in den i ett större sammanhang. Här nedan följer några exempel på sådana försök.

Delta Garden , 1001 Fortaellinger , 25-fantastiske-industrier och Philaplace 

Generellt kan man dock säga att museerna och kulturarvsbranschen idag är bra på att tillhandahålla basinformation om föremål, arkivalier etc. Fortfarande är vi dock mindre bra på att kommunicera ett innehåll som utgår ifrån en spännande berättelser som kan rycka tag i och engagerar besökarna.

För att nå en bredare publik tror jag att vi inom museibranschen behöver bli bättre på att förädla och paketera vår egen information så att vi kan erbjuda multimediala berättelser som ingång till digitaliserade originaldokument såsom äldre fotografier, brev, dagböcker, historiska kartor, etc. samt avbildningar av föremål.  Centralt bör också vara att knyta ihop källmaterial från olika informationsägares kunskapsbanker.

Berättelsen bör utgå ifrån en person och eller en historisk händelse och kunna kopplas mot en plats. Viktigt är också att berätta historien bakom upptäckten (förvärvet, donationen etc.). Den bär ofta på en dramatisk och intressant historia i sig. Spännande vore också att kunna presentera flera alternativa tolkningar där sådana finns och i ökad omfattning spegla den historiska berättelsen mot aktuella nutidshändelser.

Signaler från de stora sökmotorföretagen antyder att det är just den här typen av upplevelsepaket som man efterfrågar. Hur bygger vi upp en modell för att skapa, ta om hand och distribuera denna typ av information?

8 reaktioner till “Berättelser som ingång till källmaterialet”

  1. ”Generellt kan man dock säga att museerna och kulturarvsbranschen idag är bra på att tillhandahålla basinformation om föremål, arkivalier etc.”

    Jag vill ha en bild på en skäppa, en kappe och en tunna. Hur ser de ut? Hur såg det ut när man sålde en tunna råg eller en kappe havre? Struket eller rågat mått? Vilket svenskt museum kan visa mig det? På webben? Vilka sökverktyg eller ingångar använder jag?

    Om tesen att dagens museer är ”bra” på att tillhandahålla basinformation, så bör det vara trivialt att besvara en sådan fråga. Om det är svårt, får man ompröva tesen. Google textsök på ”kappe” ger direktträff i Wikipedia, som utan illustration förklarar hur stor en kappe är. Google bildsök ger bilder på olika mössor. Var är museerna och deras föremål?

    1. Lars!
      Bra frågor. Självklart är det så att det återstår mycket att göra innan all information som finns i museernas samlingar är digitaliserad och finns tillgänglig på nätet. Detta utesluter dock inte, som jag ser det, att man parallellt med digitaliseringsarbetet arbetar med paketering och förädling av den information som redan finns tillgänglig.

      När det gäller skäppa, kappe och tunna så finns det en hel del poster med bilder om man söker i Digitalt museum där Nordiska museet och flera andra museer tillhandahåller sin information. http://www.digitaltmuseum.se

  2. Mycket av det du efterfrågar finns redan i ett svenskt initiativ, som dessutom tas i drift nu: Platsr: http://www.platsr.se. En annan bra berättelseorienterad, interaktiv tjänst är det norska Digitalt Fortalt http://www.digitaltfortalt.no/

    I Platsr, som vi på RAÄ utvecklar, kan den som vill presentera en lägesbestämd berättelse och interagera med andra. Föremål från arkiv och museer kan länkas in och visas tillsammans med berättelsen.

  3. Hei!
    Ytterligare eksempel på prosjekt som med utgangspunkt i kulturarv bruker storytelling och multimedial paketering för att göra informationen mer intressant och sätta in den i ett större og annet sammanhang, er Digitalt fortalt (www.digitaltfortalt.no) fra Norge og PlatsR (www.platsr.se) fra Sverige.

    Mvh
    Anders Olsson

Lämna ett svar till Sven Rentzhog Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *