Storytelling med video

Video producerad av Powerhouse Museum, Sydney.
Video om konstnären Mavis Warrngilna Ganambarr, av Powerhouse Museum, Sydney.

Ett museum som satsar på storytelling och video i sin verksamhet är Powerhouse Museum i Sydney. Här har de i samband med utställningen Love Lace gjort en minidokumentär om konstnären Mavis Warrngilna Ganambarr. Videon har också publicerats på Youtube för att nå en så bred publik som möjligt.

Video är ett kraftfullt medium som kan användas dels i utställningar och dels i webbsatsningar. Video kan användas som en del av den kollektiva utställningsupplevelsen men också som ett sätt att enskilt fördjupa sig till exempel genom QR-koder i montrar och vid föremål.

Ett exempel på hur video kan användas i utställningar, tätt integrerat med webbupplevelsen, är Tates webbplats om den kinesiske konstnären Ai Wei Wei, där besökarna via video kunde ställa frågor till konstnären. Webbplatsen vann kategorin Sociala medier i tävlingen Best of the Web Awards 2011, vid konferensen Museums and the web i Philadelphia, USA.