Samverkan med Wikimedia Sverige: Utvärdering av pilotprojekt

Hösten 2010 bestämde sig Nordiska museet för att samverka med Wikimedia Sverige genom att publicera drygt 1 000 bilder ur samlingarna på webbplatsen Wikimedia Commons. Wikimedia Commons är systersajt till Wikipedia, och förser Wikipedias artiklar med media (bilder, film osv).

Att samverka med ideella föreningar, som Wikimedia Sverige är, är en viktig och nyttig erfarenhet för en kulturarvsinstitution. Vi har båda haft utbyte av samarbetet, och från museets sida finns nu en kortare rapport: Utvärdering pilotprojektet Wikimedia.

Resultatet är att vi gärna vill fortsätta samarbeta med Wikimedia Sverige. Det finns en mängd olika samverkansformer som vi nu tittar närmare på. Under tiden håller vi kontakten, härom veckan ägde till exempel en Wiki-träff rum på museet, en öppen träff där man kan träffa medlemmar i Wikimedia Sverige och diskutera frågor som rör Wikipedia och Wikimedia Commons.

Vad som händer inom det så kallade GLAM-Wiki-området, Wikimedias samverkan med gallerier, bibliotek, arkiv och museer, såväl nationellt som internationellt, är av intresse för den svenska kulturarvssektorn, och därför också något vi bevakar från Nya medier här på Nordiska museet.

Här kan du ta del av Nordiska museets bilder på Wikimedia Commons >>